“Studies in Falling” av Helene Schmitz
Mitt samarbete med Galleri Flach fortsätter och vi inleder höstsäsongen med två spännande konstnärer, Helene Schmitz och Kristina Bength.
I utställningarna “Inverse Horizons” av Kristina Bength och “Studies in Falling”av Helene Schmitz finns ett möte mellan deras olika uttrycksformer som bottnar i tankar om natur, geologi, tid och seende. Båda konstnärernas arbeten handlar om människans inverkan och symbios med naturen.
I Kristina Bengths arbeten utförda i akvarell teknik träder vi in i en skogsrik kulturmiljö genom en målerisk tolkning av äldre fotografiska arkivbilder medan i Helenes Schmitz’ fotografiska verk möter gränsen mellan land och hav, stränder och klippor längs Danmark och norra Tysklands kust.På ön Mön finns de berömda kalkklipporna men här finns också den industri som omvandlar kalkstenen till cement som sedan blir betong och därefter läggs längs kusten till skydd mot stigande havsnivåer och hotande stormar.
I Kristina Bengths serie “Inverse Horizons” framträder anrika skogsbruksmiljöer skildrade genom ett myller av linjer, perspektiv, ljus och skugga. Bilderna är lika gåtfullt talande som ett outforskat bildarkiv från förr och berättar om en bygd, sammansvetsad med skogens olika näringskedjor. Där syns konstruktioner av hus, timmerflottning och en stor samling folk bland trädstammar som vittnar om ett nära kretslopp mellan natur, människa och kultur.
I bilderna framträder även snöbrott, kantzoner och ödlebark, ord som mer i detalj beskriver naturens rika strukturer och som återkommer i målningarnas titlar. Barken är inte bara bark, utan just här en mycket gammal sådan, snön på grenarna ligger inte bara tung utan vittnar om snöbrott och mellan mark och vattendrag syns en karaktäristisk kantzon. Orden blir som ett stöd under processen att måla, berättar Kristina Bength, och beskriver hur arkivbilderna liksom framkallas på nytt genom hennes egen blick och rörelse. Bildens uttrycksfullhet kan sägas ta hjälp av språkets förmåga att peka ut detaljernas alla enskilda uttryck.
I Helenes Schmitz fotografiska arbete “Studies of Falling”står ett hänförande landskap, hav och kustlandskap i fokus vars branter och stränder samtidigt vittnar om snabb erosion. På milsvida stränder ligger långa rader med klossar av betong, placerade för att bryta vågornas kraftfulla rörelse. Havet skimrar i finstämda nyanser mellan blått och grönt, insvept i ett för stunden disigt lugn. Fotografierna leder betraktaren vidare i den variationsrika terrängen bland branta klippor och med den vita kalkstenen gnistrande i ljuset. Plötsligt, som placerad i en målning av Caspar David Friedrich, faller blicken från hög höjd ut över vita bergsklippor, där lummig grönska klättrar längs bergväggen åt ena hållet och ett storslaget hav breder ut sig åt det andra. I fotografierna finns en skönhet och dramatik som för tankarna till 1800-talets romantik, men också till en känsla av bedräglighet.
I en rad storslagna fotografiska projekt har Helene Schmitz genom åren gestaltat skeenden i naturen och dess utsatthet av mänsklig påverkan, men också naturens fascinerande motståndskraft, som exempelvis i serierna Earthworks och Kudzu Project, i vilka sanden i Namibias öken och den invasiva växten, Kudzu (Pueraria montana), planterad i sydöstra USA, sprider sig utan hänsyn till sin omgivning. I The Forest project, ur serien “Thinking like a Mountain” som visades på Waldermarsudde 2018, skildras ett vackert linjespel av majestätiska trädstammarna i en skog vars symmetri låter ana att den är planterad. Natur och människa lever liksom sida vid sida, ibland med förödande konsekvenser som följd.
Det är med stor glädje och förväntan vi öppnar utställningarna den 31 augusti och därmed inleder höstens säsong.
Välkomna!
Kerstin Lord